duminică, 14 februarie 2010

Daniela Chiriță
ANALIZA LECTURII

Este ușor de observat modul în care evoluția tehnologiei computerelor a influențat dinamica procesului educativ. În prezent, datorită internetului și datorită răspândirii computerelor în atât de multe țări exisă posibilitatea de a avea acces la informații din lumea întreagă, în timp foarte scurt. De asemenea, posibilitățile de comunicare la distanțe mari sunt practic, nelimitate, acum.
În domeniul educației, avantajele sunt și ele vizibile: accesarea de baze de date de către elevi și profesori, biblioteci virtuale, etc. Sunt școli în care au fost implementate proiecte de introducere a metodelor computerizate de învățare: doatarea școlilor cu un sistem informatic- calculator pentru fiecare elev, un desktop mare pentru toți în fața clasei, stick-uri pentru toți, renunțarea la manuale și caiete și desfășurarea procesului instructiv-educativ numai prin intermediul computerelor.
Nu pot fi negate avantajele dezvoltării în domeniu calculatoarelor, în ceea ce privește educația, dar, dacă se iau în calcul efectele negative, se poate observa că se plătește un preț prea mare.
Ca în orice domeniu, și în ceea ce privește aspectul tehnologiei informatizate, pot exista două extreme: fie se pot exagera riscurile și implicațiile negative legate de utilizarea calculatorului, fie se poate cădea în extrema cealaltă care presupune utilizarea în exces a calculatorului și a internetului sau schimbarea computerului oridecâteori apare un model nou, cu ceva îmbunătățiri, sau cu o funcție în plus, fără a se analiza obiectiv dacă există o nevoie reală sau este vorba numai de un moft.
Este evident faptul că societatea în care trăim impune cunoștințe și deprinderi în utilizarea comuterului și a internetului, întrucât multe locuri de muncă presupun acest lucru, iar comunicarea se realizează din ce în ce mai mult prin intermediul poștei electronice. De aceea, pentru a fi eficient, oricine trebuie să se inițieze în domeniul acesta, propunându-și să utilizeze calculatorul în mod rațional.
În același timp însă, nu poate trece neobservat fenomenul supra-utilizării calculatorului, mai ales în rândul tinerei generații, care petrece câteva ore zilnic navigând pe internet, jucându-se electronic sau stând pe chat sau pe messenger. În sensul acesta, părinții ar trebui să fie cei care să controleze timpul pe care copiii îl petrec în lumea virtuală și ce anume fac atunci când sunt în fața computerului. Sunt de acum bine cunoscute efectele negative ale unei utilizări iraționale a calculatorului și internetului, de la cele fizice, până la cele psihologice și spirituale: afectarea vederii, sedentarism (cu toate implicațiile de rigoare- atrofierea mușchilor, o proastă circulație sangvină, obezitate, etc.), dependență, reducerea apetitului pentru lucrurile profunde, spirituale, etc.
În ceea ce privește achiziționarea de computere, este numai normal să ne dorim să avem instrumente de lucru cât mai eficiente și rezistente, lucrul acesta ușurându-ne munca și ajutându-ne să economisim. Dar trebuie evitată capcana de a schimba laptopul doar pentru că a apărut un nou model cu un design mai special sau cu caracteristici superioare, din moment ce acela pe care îl folosești în prezent, este suficient de bun pentru ceea ce faci tu.
În concluzie, un creștin autentic nu va fi extremist, considerând că chiar și numai atingerea unui calculator este un păcat, dar va avea mare grijă ca acest lucru să nu pună stăpânire pe el și să nu fie utilizat pentru scopuri care ar aduce dezonoare lui Dumenzeu. Iar în cazul în care observă că un computer stă între el și Dumenzeu, va renunța definitiv la computer, întrucât e mai bine să intri în împărăția lui Dumenzeu șchiop, decât să ratezi veșnicia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu