duminică, 14 februarie 2010

Daniela Scarlat
CHESTIONAR
Dacă a existat o vreme când puterea însemna putere fizică, apoi un timp în care
puterea însemna bunuri și apoi bani, nu mai reprezintă de acum niciun secret pentru nimeni faptul că, în societatea în care trăim, puterea înseamnă informație. Cel care deține cele mai bune informații și cele mai recente, este cel care caștigă în orice domeniu, inclusiv în cel financiar. Procesul globalizării permite și impune accesul la informație în timp scurt. Lucrul acesta este facilitat de internet și nu numai.
Din ce în ce mai multe domenii de activitate folosesc computerele ca unelte mai mult sau mai puțin directe și cert este că este mult ușurată și eficientizată munca prin utilizarea lor. În ceea ce privește educația și cultura, din păcate se poate spune că se promovează o cultură a inculturii, întrucât studiile arată că numărul cititorilor de carte a scăzut dramatic în era informaticii, preferându-se jocurile pe calculator și altele. În același timp nu se poate nega faptul că acum exisă posibilitatea de a avea acces la o informație mult mai ușor, ceea ce facilitează procesul educativ.
Consider că un profesor înțelept se poate descurca și fără laptop sau fără internet, dar cu siguranță că este mai greu. Planificările, fișele de lucru, testele pentru elevi, etc, pot fi făcute mult mai ușor prin intermediul calculatorului. Ca să nu mai vorbim de lecțiile prezentate în power point.

Educația tehnologică, atât de necesară în societatea de azi presupune achiziționarea
unor cunoștințe în domeniul calculatoarelor, precum și formarea unor deprinderi de lucru. Acest proces are mai multe stadii:
- Cunoașterea calculatorului
- Utilizarea calculatorului
- Programarea în informatică
- Instruirea asistată pe calculator
- Instruirea asistată pe calculator în ceea ce privește administrația la nivel educațional

Dacă paradigmele tradiționale în educație aveau ca scop transmiterea de informații,
azi, cand informația poate fi obținută atât de ușor, ceea ce se urmărește este dezvoltarea gandirii critice și creatoare, independente.
Există riscul de a se crede că se pot rezolva probleme dificile cum ar fi dificultăți de învățare, ADHD, lipsă de motivație, probleme de comportament, etc, cu ajutorul computerului, adică al informatizării, care este văzută ca un remediu minune. Se pirde din vedere faptul că orice mașinărie a fost gândită de o minte umană și funcționează ca un robot, fără discernământul pe care îl are un om.


Raport
Este foarte adevărat faptul că poți foare bine cunoaște o persoană, cunoscând camera în care locuiește: modul în care este aranjată, obiectele din ea, ordinea sau lipsa acesteia. Toate asceste elemente dau informații despre profilul psihologic al persoanei, despre starea materială, despre preocupări, stil de viață, etc.
Camera la care vreau să fac referire este a unei prietene pe care o cunosc de 2 ani, suficient cât să îmi dau seama că este o fată îngrijită, ordonată, simplă dar profundă, cu preocupări intelectuale, autentică. Analizând camera mi-am dat seama că aceasta spune multe despre felul ei de a fi: este o cameră întotdeauna curată și obiectele din ea sunt mereu la locul lor. Nu are mobilier pretențios, numai strictul necesar, dar totul este funcțional și aranjat cu bun gust. Cărțile – cele mai multe dintre ele din domeniul pedagogiei- trădează preocupările fetei.

Reclame
Am urmărit mai multe reclame, pentru a ajunge la o concluzie pe care o anticipam deja: în general, producătorii se adresează mai degrabă dorințelor consumatorilor, decât nevoilor lor reale, dar își prezintă produsele lor ca fiind indispensabile pentru îndeplinirea nevoilor. Mai mult decât informarea asupra calităților produselor, se încearcă să se creeze în mintea consumatorului ideea că lucrul respectiv chiar le lipsește și că, dacă îl vor avea, vor avea o viață împlinită, la fel ca eroii care fac reclama. Șampoanele, spre exemplu sunt prezentate ca fiind secretul întregii frumuseți feminine.
Un exemplu concludent este reclama la cremele antiriduri despre care se spun o mulțime de lucruri bune, dar eventualele consumatoare nu sunt informate că, dacă ar bea 2 litri de apă pe zi nu ar mai avea nevoie de nicio cremă antirid. Același lucru se încearcă promovându-se majoritatea cosmeticelor: femeilor li se spune că, dacă vor avea produsul respectiv, vor fi nemaipomenit de atrăgătoare.
Cert este că, pentru a evita manipularea, orice consumator trebuie să aleagă cu înțelepciune, în funcție de nevoi, nu în funcție de reclame sau de dorințe.


Experiență
În general, sunt destul de selectivă cu obiectele pe care le cumpăr și nu achiziționez lucruri care nu imi sunt necesare. La aceasta mă ajută, e adevărat și salariul, care nu imi permite să cumpăr obiecte nefolositoare.
Singurele obiecte pe care le am în casă și pe care nu le mai folosesc sunt unele dintre haine. Trebuie să recunosc faptul că, deși sunt haine de calitate, nu le mai folosesc pentru că mi se par depășite ca stil. Deși sunt conștientă că moda se schimbă repede și că nu este înțelept să îți tot înnoiești garderoba de fiecare dată cand apare ceva nou, totuși, uneori mo surprind cumpărând o haină, nu neapărat pentru că îmi trebuie urgent, ci pentru că e frumoasă, sau pentru că cea pe care o am deja nu se mai poartă.
Cert este faptul că, mai ales femeile au tendința de a alege bunurile pe care le achiziționează nu atât în funcție de nevoi, cât de dorințe. Este nevoie de multă înțelepciune și în domeniu acesta, care nu are de-a face atât cu bugetul cât mai ales cu caracterul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu